Дончев ще трябва да внесе и план за въвеждането на електронните услуги в администрацията, отново в този срок.  Планът ще трябва да бъде одобрен от Министерски съвет. 

Това реши Народното събрание със 104 гласа "за" и 49 гласа "против" .

Депутатите взеха решението след разисквания по питането от народните представители Димитър Данчев, Георги Свиленски и Кристиан Вигенин към заместник министър-председателя Томислав Дончев относно политика за изграждане на електронно управление.

 „Непрекъснато получаваме информация за некомпетентна, мудна и лошо организирана работа на различни административни органи и на различни нива в администрацията. Убедени сме, че значителна част от проблемите, свързани с работата на администрацията, могат да бъдат решени със средствата на електронното управление, но си задаваме и въпроса - защо след няколко годишна работа и милиони похарчени лева от правителствата на ГЕРБ, практически няма използваеми резултати в изграждането на е-Управление?“ , заяви народният представител от ПГ на „БСП за България“ Димитър Данчев от парламентарната трибуна.

Той припомни, че за електронно управление в България се говори от 1998 г.

„Оттогава до днес, за изграждане на електронно управление в държавната администрация са „усвоени“ поне няколкостотин милиона лева. Писани са няколко стратегии, отчитани са много успехи, но практическият резултат е значително под очакванията на гражданите и бизнеса“, каза още той.

По неговите думи в България има 265 общини и общо над 500 администрации.

„Основната част от административните услуги за гражданите и бизнеса - близо 80%, се предоставят от общинската администрация. Вярно е, че до преди 10-тина години едва половината общински администрации имаха някакво присъствие в интернет, докато днес, практически, няма администрация без уебсайт“, уточни той. Според него точно в общинските администрации проблемите са най-тежки и за съжаление са системно неглижирани, за сметка на централната администрация, където се инвестират около 90% от всички средства за електронно управление.

„Обикновено мерилото за успех са „усвоените“ средства и броят на въведените електронни услуги. Но развитието на е-управление в България не бива да цели електронизация на хартиените процеси в администрацията, а по-скоро тяхната оптимизация чрез въвеждане на електронизирани процеси и информационни системи, които да повишават качеството на административното обслужване и да намалят административната тежест върху неговите участници и ползватели“, каза още народният представител.

„Кой знае защо, обаче, г-н Дончев, отдели повече от половината от своето време за отговор от тази трибуна, от преди няколко дни, за да ни убеждава, че компютър и електронно управление са несъвместими понятия, а бъдещето на е-управлението в България се криело в "свързване на електронни регистри".  Ако наистина „електронизацията на администрацията“ и „електронното управление“ нямат нищо общо, то аз и сега се питам - възможно ли е да имаме е-управление без компютри в администрацията?“, попита Данчев. Според него това е възможно, колкото е и възможно да караш кола без двигател.

„Когато зададохме въпроса до всеки един министър- колко пари са изхарчени за въвеждане на електронно управление в България, оказа се, те не знаят какво е електронно управление. Искаме да се създаде комисия, за да стане ясно- колко пари са изхарчени за е-Управление, колко за принтери, колко за тонери, колко за мобилни телефони и повече това да не се случва“, заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски.

Той подчерта, че електронното управление е  приоритет на управляващите.

„Преди една година промениха закона, направиха държавна агенция „Електронно управление“ и няма и година и сменихте директора на тази агенция. Защо го сменихте? Така ли ще правят всяка година – с нов директор ще вървим към електронно управление или ще чакаме следващия дебат, след осем месеца, пак да питаме колко пари са изхарчени за електронно управление“, коментира Свиленски. Той подчерта, че тази комисия е за това – да се види какво е изхарчено, какво е направено, да се каже кой носи отговорност.

„Когато изхарчим 100 млн. лв.-да видим какво ще имаме, защото единственото нещо, което са направили в електронното управление, е да сложат апаратче за билетчета в НАП, „Митници“ и Здравна каса, вместо хората да стоят прави и да се записват в списъци. Сега стоят с листчета и си чакат същия ред, на същите опашки“, каза още Свиленски. 

Имаме пътна карта за развитие на електронното управление с ясно финансиране, дати и план, каза вицепремиерът Томислав Дончев пред депутатите. Електронното управление не може да се сведе до купуването на компютри, посочи той. Имаме ясен законов фундамент за електронното управление, свързан с промяната на много закони, добави Дончев. Не бива да живеем с илюзията, че електронното управление е нещо евтино. Естония дава един процент от БВП, а Швеция и Великобритания дори повече пари за него, каза Дончев.

"Гишето е власт и администрацията не може да реформира сама себе си. Ние трябва да отнемем властта на този, който стои на гише. Няма как обаче да се справим с електронното управление с аналогови политици", каза Дончев.

Относно изнесени данни от народния представител Кристиян Вигенин, че използването от хората на електронната информация от българските ведомства е ниска и дори намалява, докато в ЕС тенденцията е обратната, Дончев каза че е напълно съгласен с тези данни. Дончев посочи, че е нужно да се създаде атмосфера на доверие към електронните услуги. 

Според депутата Данчев от отговора на вицепремиера Дончев става ясно защо до този момент той и ДАЕУ не са направили опит да дадат точна оценка на това - за какво, кога и колко пари са били изхарчени у нас за въвеждане на електронно управление.

„Обяснението за това може да бъде само едно – страх от ужасяващата истина за изхарчените в последните години стотици милиони, без осезаеми резултати в административната реформа и без реално въвеждане на е-управление“, обясни депутатът от левицата.

Той подчерта, че през последните 7-8 години ГЕРБ допусна масовото финансиране на безсмислени проекти, единствено с цел „усвояване“ на средства, което доведе и до настоящите резултатите в административната реформа и електронното управление.