Находката предизвиква спорове между учените, като не липсват предположения за посещение на пришълци от друг свят. Повечето още преди отхвърлиха идеята за чуждоземен произход на мумифицираните останки.

Сега авторите на пълен генетичен анализ потвърждават, че скелетът е на новородено момиченце с редки мутации и костни деформации, съобщи Франс прес. Анализът на мумуфицирания скелет, наречен "Ата", е публикуван в сп. "Genome Research".

Данните разкриват многобройни мутации в гени, свързани с нанизъм (изоставане в растежа), с костни малформаци като сколиоза или дислокация и с преждевременно стареене. Експертите преди допуснаха, че скелетът е на индивид на възраст между шест и осем години.

Пълният генетичен анализ, базиран върху извлечена от костен мозък ДНК, показва, че скелетът е на новородено от женски пол - мъртвородено или починало непосредствено след раждането, съобщава ръководителят на изследователския екип и микробиолог от Станфордския университет в Калифорния Гари Нолан.

Освен конусовидната форма на главата, породила догадки за извънземния произход на скелета, при Ата беше открита още една необичайна характеристика - наличието на 10 чифта ребра, вместо обичайните 12. Генетичният анализ разкрива още, че момиченцето произлиза от чилийския остров Чилое.

Предвид, че част от идентифицираните мутации са познати на науката, а други - не, изследването може да помогне за по-доброто разбиране на костните заболявания и съответно в търсенето на нови методи за лечението им. Гари Нолан отбелязва, че е желателно скелетът - собственост на частен испански колекционер, да бъде върнат на Чили.