Средно между 300 и 430 лв. са загубите само за 24 часа, ако един камион не се движи. А между 2000 и 2500 ТИР-а седят всеки ден на паркинг и чакат да потеглят, уточнява всекидневникът.

Едно превозно средство, ако стои един ден без да работи, струва 300 лв. В сумата влизат разходите за заплата на шофьора, осигуровки, лизингови вноски на ремаркета и влекачи и застраховки.

Изчислението е на Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Разходите се покачват, ако камионът е на пътя, с поне около 100 лв. заради горивото, което се изразходва. Един ТИР харчи по около 4-5 л нафта на час, ако работи на място. Така за 10 часа е изхабен около 50 л дизел.

Минусът в сметката може да набъбне допълнително, ако към загубите от разходи по самия транспорт се добавят и неустойките. Арабаджиев обясни, че те започват от 200 лв. за ден закъснение и могат да достигнат до 600 лв.

Най-голяма е сумата, когато се отнася за превози при определени температури, на опасни товари и бързоразвалящи се храни

Никой вече не смята загубите, защото те са непрекъснати, коментира Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи. И допълни, че камионите се спират и през лятото, и през зимата.

А сега се очаква и поредно затваряне на границата от гръцките фермери.

Лалов твърди, че никой не полага грижа за отрасъла, който носи 20% от брутния вътрешен продукт на страната. Между 2000 и 2500 камиона на ден не пътуват, изчисли още той.

Само за ден в близост до гара Яна са престоявали около 70 превозни средства, малко след нея още близо 50, а на Правец ТИР-овете са били около 40.

Красимир Лалов допълни, че сред най-засегнатите са камионите, които пътуват по международно направление, както и такива, които зареждат големите търговски вериги.