Извършват се процесуално-следствени действия по изискване на документи от Агенция „Пътна инфраструктура“, съобщиха от прокуратурата.

Действията са по наказателно производство на Специализираното звено “Антикорупция“ за престъпления по служба и безстопанственост във връзка с изграждането на магистрала "Марица", Лот 1, образувано по сигнал на ОЛАФ.

Сагата с АМ "Марица" е твърде дълга в годините

Трийсетте километра от магистрала аутобана до Димитровград трябваше да струват 133 млн. лв. без ДДС и да са готови през 2013 г. Но това не се случи. И двата поети ангажимента от строителя - италианската "Чи Ем Чи ди Равена" (CMC di Ravenna) бяха нарушени - отсечката поскъпна с една трета от първоначалната оферта. Първоначалният срок за завършването й беше август 2013 г., после ноември 2014 г., след това август 2015 г., а де факто магистралата бе открита предизборно през октомври 2015 г.

След това строителството бе поето от „Пътища Пловдив” АД на Георги Гергов

Междувременно в този период от време Лазар Лазаров (бел. ред. два пъти, оглавявал и АПИ по времето на двата кабинета на Борисов) работеше в Пловдивския панаир, но следеше всъщност пряко за строителството на магистралата. Освен, че обектът бе удължаван два пъти, за него бяха отпуснати и допълнително 50 милиона лева държавни пари заради преовлажнени почви.

След построяването пък на АМ "Марица" последваха няколко ремонта заради некачествено строителство. Обществена тайна е, че Лазар Лазаров е близък до благоевградската фирма „Агромах”. Не е тайна, че преди назначаването му за председател на АПИ за втори път, Лазар Лазаров дори лично е присъствал на оперативки, провеждани на терен, като представител на „Пътища Пловдив”АД при изпълнение на проекти, строени от „Пътища Пловдив” АД и с възложител АПИ.

Справка в Търговския регистър показва, че дружеството „Пътища Пловдив” се представлява от Асен Христов Савев - баща на Христо Асенов Савев, който е едноличен собственик на капитала на „Агромах”. Той е и мажоритарен акционер в дружеството от 25.03.2014 г. В периода от тази дата до избора му за втори път за председател на УС на АПИ Лазар Лазаров се е явявал на провежданите оперативки, като председател на „Пътища Пловдив” АД, въпреки че официално се е водил, че оглавява Пловдивския панаир на Георги Гергов, от когото пък Савев купува „Пътища Пловдив” АД.

Любопитно е, че друг член на УС на АПИ, а след това и шеф на ведомството, Дончо Атанасов представляваше италианците у нас, които строиха първия участък на АМ „Марица”. Разследването срещу "Агромах" и "Пътища Пловдив", които са и строители на АМ "Марица" започна през март 2016 г. „Агромах” печелеше търг след търг с АМ „Струма” и АМ „Марица”, след което имаше не един и два проблема.

Прословут бе и "пиянският" скандал с привкус на интимности, в който бе замесен Методи Бачев, тогава все още като управник на "Агромах". Фирмата се оказа забъркана в данъчни измами за над 14 млн. лв. чрез кухи фирми и бе разследвана от ГДБОП и НАП.

Дружествата от групата на „Агромах“ и дружествата от групата на „Пътища Пловдив груп“ ползват доставки от дружества, наречени „Буфери“ - „Кей пласт“ и „Кей транс гео“, съобщи още миналата година прокуратурата. Чрез тези буферни дружества се осигурява документален поток, регулиращ задълженията за внасяне на ДДС на дружествата от строителните групи. По този начин се намалява дължимия от тях ДДС.

От своя страна буферните дружества ползват документален поток от друга група дружества с характеристиката на „липсващи търговци“ – регистрирани на лица с нисък социален статус, с цел функциониране на създадената схема на данъчна измама. С ползваното данъчно предимство от страна на големите строителни фирми, щетата за фиска за една година и половина е 14 млн. лева избегнат за внасяне ДДС, коментираха от прокуратурата.