За същото информираха и производители и износители на такива стоки, участвали на търговски панаир в град Гуанджоу. Те се опасяват от големи загуби, след като достъпът до китайския пазар е ограничен.

27 са българските фирми, които активно търгуват на китайския пазар, предаде БНТ. Оборотите им възлизат на близо 40 милиона щатски долара.

Основният продукт в съдържанието на българските стоки за износ в Китай е роза дамасцена и загубите от липсата на достъп до пазара там се измерват в милиони.

Според българските износители липсата на българската роза дамасцена в списъка с разрешени продукти за внос в Китай не е преднамерена и най-вероятно е в резултат на пропуск от страна на китайската администрация.

Според търговците вкарването на българската маслодайна роза в списъка ще отнеме в най-добрия случай 2 месеца.

За решаването на проблема от бизнеса разчитат и на Службата по търговско-икономически въпроси към Министерство на икономиката на България в гр. Шанхай, Китай. Търговската служба е информирала министъра на икономиката на Китайската народна република по време на панаира в Гуанджоу.

От Министерството на икономиката потвърдиха, че проверяват случая.

За казуса е информиран и генералния секретар на посолството на Китайска народна република в България Ян Цу, който се зае да провери защо българската маслодайна роза не присъства в списъка с разрешените храни за внос в Китай.