Борисов обаче увери, че пари за столичното метро ще има и през април догодина ще бъде пуснато в експлоатация метрото до летището и до Бизнес парк в кв. “Младост-4“.

Трима министри и вицепремиерът Томислав Дончев обсъдиха преди два дни в Брюксел възможностите за отсрочка по проекти, забавени заради процедури по обжалване. В Еврокомисията ги изпрати премиерът, който им препоръча да го ударят на молба в търсене на отсрочки.

Премиерът обаче не е оптимист:

"Ще ви кажа следващия понеделник, когато отида в Брюксел, дали ще има политическо решение за България, защото всички проекти са изпуснати и то така са изпуснати и провалени, че няма оправяне. Министрите бяха в Брюксел, но се върнаха с лоши новини. По-следващата седмица се надявам да има решение и да се разбере на какво можем да се надяваме", заяви днес той, цитиран от "Фокус".

По думите на Борисов е много трудно ОП "Транспорт" да бъде пусната. Той обаче дал задача на министър Московски да продължи плащанията по програмата.

На свой ред транспортният министър изтъкна, че се прави всичко възможно максимум до февруари или март да се отвори ОП „Транспорт": "Нанесли сме необходимите корекции, които ни препоръчаха от Европейската комисията."

Виждам загуба на доверие от страна на Брюксел към страната ни и към институциите за това, че България може да се справи с проблемите с еврофондовете. Това беше усещането, с което останахме всички, каза по-рано по bTV регионалният министър Лиляна Павлова.

Тя обясни, че спрените средства по ОП „Регионално развитие“ са над 1 милиард. Проектите са по Приоритетни оси 1 и 3 - за устойчиво регионално развитие и туризъм.

Всички проекти, които се изпълняват по тази програма, са със спряно европейско финансиране, което означава нулево възстановяване от Брюксел, но пълен ангажимент те да се разплащат със средства от държавния бюджет, докато не възвърнем доверието на европейските институции и те не отблокират тези средства. Ако ние не разплатим проекти за 210 милиона лева до края на декември, автоматично, по правилото трябва да ги върнем на Европейската комисия“, обясни министър Павлова.

„Нито една магистрала, нито една жп линия, нито една пречиствателна станция и нито един проект за ремонт на училище или детска градина, или градски транспорт не е навреме и постоянно имаме закъснения. Ако не довършим всички тези големи проекти, които имат забавяне около година - година и няколко месеца, България ще загуби парите за тях и ще трябва всъщност да върне и това, което е получила“, каза още Лиляна Павлова.

Метрото обаче - в срок

Премиерът, заедно с министъра на транспорта Ивайло Московски и кмета  на София Йорданка Фандъкова, разгледа метростанция "Александър  Малинов", която в момента се изгражда. 

"Искам хората да знаят, че вече по готовата контактна мрежа се движат материалите за метрото и то ще бъде пуснато в срок – 23 и 24 април 2015 година
, заяви Борисов.

Вижте снимки >>

"Около 700 млн. евро са на разположение за Третия метродиаметър, ще се възстановят и средствата за участъка на бул. „Черни връх””, каза Мосовски и допълни, че единствената приоритетна ос, където не е изпуснат проект е метрото.

Помощ от ЕК

Европейската комисия създава специална работна група, която да подпомага страните, изоставащи с усвояването на еврофондовете, каквато е България. Това съобщи комисарят по регионалната политика Корина Крецу, цитирана от БНР.

Освен на страни-членки като България и Румъния, които изостават с усвояването на парите най-вече заради липса на опит, работната група към дирекция "Регионална политика" ще помага и на държави, които от години получават еврофондове, без да постигат особен ефект.

Помощта ще има за цел първо да се усвоят възможно повече от парите от стария програмен период, и второ - да се избегне забавяне при средствата, които се отпускат до 2020 година.