Причината за реакцията му е разследване на bTV, което показа, че скъпите високопроходими автомобили, които преди година бяха закупени с обяснението, че са нужни за транспорт на платежоспособни ловци, са били предоставени на НСО.

Джиповете са с кожен салон и климатизирани седалки, с монитори за задните места, паркинг сензори с камера за обратно виждане и още десетки екстри и всеки от тях струва по около 200 000 лв. Те бяха купени от държавните горски предприятия в Благоевград, Смолян и Сливен, само в Северното централно предприятие в Габрово процедурата беше прекратена.

Сега се оказва, че джиповете са били предоставени за безвъзмездно ползване на Националната служба за охрана (НСО), след като са били слабо използвани.

Тази сутрин Бойко Борисов е разговарял с началника на НСО ген. Ангел Антонов и е поискал джиповете да бъдат върнати, съобщиха от правителствената информационна служба.

"За охраната и транспорта на премиера отговаря НСО и по преценка на службата министър-председателят и екипът му са ползвали превозните средства при командировки извън столицата. Автомобилите са използвани също и за нуждите на чужди държавни и правителствени ръководители при посещенията им в страната, както и за обиколките по границата и бежанските центрове", се казва още в официалното съобщение.

Пред bTV директорът на ловното стопанство в Благоевград е заявил: 

„Имаме на практика договор с НСО”.

В Смолян джипът също се използва за „обслужване на други важни дела”.

Телевизията съобщи, че разполага с договора, по който този джип е отдаден за безвъзмездно ползване на НСО. Едно от обясненията за този ход е, че отдаването е свързано с българското председателство на ЕС, което започва едва в началото на 2018 г. и ще продължи шест месеца.

Зам.-министър: Няма нищо порочно, ползват се пак за държавата

Зам.-министърът на земеделието и храните инж. Георги Костов, чието ведомство е принципал на горските предприятия, коментира обаче, че не е рядкост те да предоставят техника на други държавни служби – например сега 25 коли със смесен състав – полицаи и горски, охранявали границата с Турция. Имало и автомобили, предоставени на МВР, на пожарната, както и на манастира в Атон.

Според изчисленията на министерството разликата в приходите от организиран ловен туризъм между 2015 и 2016 г. е над 500 хил. лв., което почти покрива инвестицията в джиповете.

Колите са използвани „по предназначение”, увери Костов, макар да не успя да каже кога и колко пъти са ползвани за организиран ловен туризъм.

По думите му тук „случай” няма – тези джипове били 0,2% от разходната част на горските стопанства, а направените инвестиции в техника са 35 млн. лв.

„Тези коли са държавна собственост, те изпълняват държавни задачи… Нищо порочно няма. Това са държавни разходи”, заяви той, без да отговори защо тогава има отделен бюджет на НСО.

Бюджетът на НСО догодина ще е 37 млн. лв.

„Джиповете са били важни са за нуждите на стопанството, но НСО е държавна служба с по-голям приоритет”, посочи Костов.

За председателството на България трябва да има 28 комплекта автомобили, вкл. и бронирани, посочи още той.

По думите му да се предоставят джиповете на горските стопанства е по-добре, вместо да се използват допълнителни средства за нови автомобили.