На своето редовно заседание на 8 април членовете на СЕМ разгледаха сигнали във връзка с предаването “Оригиналът”, излъчено по ТВ7 на 06.04.2014 г., и авторекламата към него, която обявява, че лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов за първи път ще участва в предаването, се казва в прессъобщение на СЕМ.

СЕМ констатира, че авторекламата, чието съдържание по закон трябва да отговаря на изискванията за търговска реклама, въвежда зрителите в заблуждение, защото обявява, че в предаването ще присъства някой, който вече и нееднократно публично е заявил, че не приема поканата.

СЕМ реши да се обърне към Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите, тъй като санкционирането на заблуждаващата реклама е от тяхната компетентност.

Фалшивото интервю в предаването с лидера на ГЕРБ, в което към негови реплики по друг повод са монтирани въпроси, макар и да прекрачва етични стандарти на журналистиката, не попада пряко под санкцията на ЗРТ.

Законодателят е оставил подобни медийни практики на грижата на саморегулацията.

Членовете на СЕМ обаче се чувстват длъжни да припомнят, че ако се сменя жанровата конвенция на предаването и фалшивото интервю се представя като политическа сатира или просто шега, както настоява водещият, зрителите трябва да знаят това, докато го гледат, а не да го научават едва на финала.

Тъй като казусът се появява в навечерието на предизборната кампания, СЕМ взе решение да изготви и приеме декларация, в която да апелира за равнопоставеност и коректност при представянето на кандидатите и политическите субекти, за кампания, която да върне добрия тон в политическото говорене.

На своето заседание на 8 април СЕМ прие и анализ на собствеността на електронните медии до физическо лице, изготвен от експертите на регулаторния орган по негова инициатива. Така СЕМ вече разполага с регистър, освен на юридическите и на физическите лица, собственици на електронни медии.