Това заяви министърът на транспорта Александър Цветков по bTV по повод подписаното късно снощи споразумение със синдикатите, с което се отменя насрочената от днес безсрочна стачка, предаде БГНЕС.

В преговорите е договорено да не се правят съкращения на експлоатационния персонал, както и да се извършат изплащания на ваучери. Намаляването на персонала пък ще се извършва единствено по реда на Колективния трудов договор, а именно само чрез съгласието на синдикатите.

По думите на министъра първо ще бъдат освободени пенсионерите, които все още работят в двете компании, както и служители от администрацията.
"Трябва да направим тази железница европейска, много гълта, тя е непроизводителна", каза Александър Цветков.
Според него големият проблем е, че железниците затъват и работят на загуба. "През последните 10 години железницата систематично е ограбвана, няма съгласуване между автобусен и жп превоз. "Кремиковци" с неговото затваряне предизвика намаление с 40% на превозените товари. БДЖ е компания във фалит – със собствени приходи не може да ги погаси. Железниците дължат около 700 млн. лева, но заемът от Световната банка не е за да погаси дълговете", обясни Цветков.

Цветков призна, че до Бургас се пътува с час по-бавно, отколкото преди 30 години, заради лошото състояние на релсовия път. Но след реформите и инвестициите щяло да се пътува по-бързо с около час, допълни той.

"Ние постигнахме основните искания, които стачкуващите бяха заложили. В следващите седмици и месеци продължават директните преговори за хората човек по човек по звено в компаниите", заяви от своя страна по БНТ президентът на КНСБ Пламен Димитров. По думите му без съгласието на синдикатите нито един човек не може да бъде съкратен от БДЖ и НКЖИ.
"Стачната готовност се запазва и ако някой се опита да промени договореностите или да не ги изпълнява, готовността за стачни действия е налице", каза още президентът на КНСБ.

Комисията по бюджет и финанси в парламента вчера прие проектозакон за отпускане на заем за оздравяването на железницата в размер на общо 140 млн. лева. Те ще бъдат изразходвани на три транша за погасяване на просрочени задължения, предаде БТА.

Железниците проведоха предупредителна ефективна стачка в четвъртък от 10 до 11 часа. На гарите спряха около 60 влака в цялата страна.

Последна актуализация в 10.09 ч.