Това каза пред БНР изпълнителният директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров.

Той изтъкна, че държавната помощ за БДЖ в размер на 224 милиона лева има съвсем конкретно предназначение. За погасяване на задълженията по втория облигационен заем са предвидени 150 милиона.

Други 40 милиона са задължения към Бюджета, защото държавата е платила гарантирания заем към Световна банка. 30 милиона са задълженията към една друга банкова институция – КЕВ. ЕК е дала разрешения точно за тези плащания.

Изпълнителният директор на железниците обясни, че искането за нотификация е целяло да позволи на държавата да подкрепи реформата, извършена в БДЖ през последните 7 години и допълни: "Нотификацията вече е получена, което показва, че оценката на ЕК е положителна за всичко, което е направено, че компанията е жизнеспособна и държавата вече може да се намеси на тази финална права в реформите, за да бъде спасено окончателно дружеството и да му се даде перспектива за развитие. Това може да се осъществи на първата фаза като безлихвен заем, който БДЖ да получи, за да извърши тези плащания, след което този безлихвен заем да бъде покрит с парите, които ще постъпят от концесията на летище София. Такава е схемата на правителството и това трябва да се случи в следващата година-година и половина".

Владимиров уточни, че през 2010 г. компанията е била „на ръба на фалита“ и допълни, че задълженията на БДЖ са били в размер на 850 милиона лева, а в момента са 412 милиона.

Това е едно канско усилие - да бъдат извадени тези средства и да бъдат платени на банките-кредитори, подчерта той.

Шефът на БДЖ информира, че следващата стъпка в дружеството е закупуване на нови модерни мотрисни влакове.

"Подвижният състав е много стар. Той е на 40 години средно, но ние го заварихме такъв. Това, което успяхме да направим, е да го поддържаме, едновременно с изваждането на тези 600 милиона и с всичките тежки реформи, защото няма как да направим и двете неща едновременно".

Владимиров заяви,  че ще бъде стартирана процедура за около 210 милиона за около 15 мотрисни влака.

Той изтъкна, че за да се постигне едно по-оптимално ниво и по-добър комфорт, са необходими още 210 милиона. Тоест трябва да има една дългосрочна визия за следващите 10-15 години умерени, но постоянни инвестиции в железницата, за да може качеството на услугата да се качи заедно с повишаването на скоростите.

Владимиров отчете че кражбите на гориво в БДЖ са „намалени драстично“ заради комплексен подход от мерки, но по-пълното решение на проблемите зависи от електрификацията.

Вандалските прояви обаче нанасят изключително големи щети и причиняват големи забавяне.

В БДЖ има и разработена система за реакции при терористична опасност.