Бойните пилоти масово са докладвали, че се чувстват психологически непригодни да летят. Ще бъде носено само дежурството по Air Pоlicing, в което до края на месец октомври участват италиански изтребители.

"Бойната авиация е в критично състояние, пилотите летят опасно малко и има реална опасност от инциденти", заявиха пилоти от авиобазата пред БНР.

Днес е трябвало да се проведат регулярни тренировъчни полети в авиобазата, която е въоръжена с изтребители МиГ-29.

Зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов потвърди, че част от пилотите от база „Граф Игнатиево“ няма да провеждат планирани учебни полети заради неувереност, но отрече полетите да са спрени.

"Темата, която искам да коментирам, е проявената неувереност на част от пилотите в Граф Игнатиево за извършване на полети, свързана преди всичко, според тяхната оценка, на недостатъчна тренираност поради недостатъчно летателни часове“, поясни той.

По думите му ръководството на Министерство на отбраната прави всичко възможно да поддържа самолетите МИГ-29 в летателна годност, която да позволява воденето на нормална тренировъчна дейност, така и носенето на дежурство по air policing.

Според информация на АЕРО с днешния отказ да летят бойните пилоти изразяват своята демотивираност и разочарование от поредното спиране на проекта за придобиване на нов изтребител за ВВС.

Президентът: Лобистите ще приземят бойната ни авиация >>>

Само преди месец Народното събрание фактически рестартира процеса на избор на нов изтребител, с което практически прати подмяната на изтребителите МиГ-29 някъде далеч в бъдещето. Това стана след приемането на крайно спорен доклад от временната парламентарна група, която трябваше да проучва процедурата по избор на нов изтребител.

Проблеми има и с новодоставените двигатели за самолетите МиГ-29, които не могат да бъдат използвани поради липса на оригинални протоколи от завода производител.

По източници на АЕРО проблемите с двигателите РД-33 са още по-дълбоки. Един от моторите ремонтирани в Полша вече е дал отказ в системата за управление на соплото. Двигателят е бил в гаранция. Отказ е имало и в един от двата ремонтирани в Русия РД-33, които бяха доставени тази пролет. Моторът е заклинил и също е предявена гаранция.

Каракачанов: С по-малко пари можем да ремонтираме самолетите >>>

Освен това в авиобазата отново няма смазочни материали. Така, дори и осемте двигателя от Русия да бъдат вкарани в експлоатация, няма да има масло за тяхната разконсервация и полети с тях.

През май - юни 2017 г. се стигна практически до спиране на полетите заради липса на масло. Тогава военният министър Красимир Каракачанов обеща решаване на логистичните проблеми и повече нальот за базата.

От сайта на МО се вижда, че на 17 октомври 2017 г. е пусната обществена поръчка за доставка на гориво-смазочни материали, включително и авиационно масло с марка МС-8рк. Крайният срок за подаване на офертите е 22 ноември 2017 г., което значи че процедурата едва ли ще бъде приключена до края на годината, а материалите по нея могат да се чакат чак догодина.