Бивш шеф на КАТ: Проверките с газанализатори са безсмислени

stat
11:20  |  8 януари 2018 | Общество / Редактор Десислава Димитрова /  
Не трябва собствениците на стари автомобили да се стимулират с по-ниски данъци, каза Алекси Стратиев Не трябва собствениците на стари автомобили да се стимулират с по-ниски данъци, каза Алекси Стратиев
Сн.: Bulphoto

Проверките с няколко газанализатора на повече от 1 млн. коли в София са безсмислени, още повече докато данъците за стари автомобили са по-ниски.
Това коментира пред Дир.бг бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев, след като миналата седмица кметът на София Йорданка Фандъкова съобщи, че на Пътна полиция са предоставени 7 газанализатора, закупени от общината за 70 000 лв.
Те ще проверяват за вредни емисии колите при регистрация и текущ контрол и тези, които не отговарят на екостандартите, ще бъдат спирани. Идеята е такива да бъдат осигурени за цялата страна.

"В София има 7 газанализатори, от които 5 на каналите и два остават за контрол. Автомобилите, които се движат в София, заедно с приходящите, са над 1 млн. Не знам с два газанализатора какво точно ще могат да проверят...", заяви Стратиев.

Той подчерта, че към всички пунктове за годишни технически прегледи към Министерството на транспорта задължително има такива устройства, така че колите минават през такава проверка.

"Безсмислено е, защото според сертификатите на ЕС за обработени газове за автомобилите, произведени до края на 2004 г., изискването за отделяне на фини прахови частици при дизелов двигател е 0,05 грама на километър, а след това - от 2009 г. - се променя и става 0,005 грама. Сметнете го, излиза, че на автомобилите преди 2004 г. им е разрешено да бълват 10 пъти повече, тоест - когато такъв автомобил се провери, той отговаря на всички изисквания. И да ги проверяваме, и да не ги проверяваме, те замърсяват с 10 пъти повече фини прахови частици, които ни морят в София", каза още Стратиев.

Той изтъкна, че независимо от това, новите коли се облагат с по-висок данък, за разлика от старите.

"Решението, според мен, е поне данъкът да се изравни, а не да се стимулират собствениците на стари автомобили да продължават да ги ползват и всички да дишаме мръсен въздух, докато новите, по неизвестни причини, да плащат в пъти повече", добави ексшефът на КАТ.

По думите това важи и за новите винетки - и при тях за автомобилите, които замърсяват по-малко, се плаща по-скъпо. Стратиев подчерта, че старите коли - над 15 и повече години - са около 70%.

"Въпросът не е само в контрола, държавата трябва да създаде такива икономически механизми, които да подтикнат хората да си подменят автопарка. В Румъния, например, автомобилите на глава от населението са много по-малко, отколкото при нас, а пък стандартът ни е обратен - тоест ние караме абсолютни баракуди, за разлика от съседни страни, и оттам страдаме от екологията", коментира още той.




Последно в Общество


Има ли шанс за Македония?

Македонският президент Георге Иванов очаква България да подкрепи незабавно започване на преговори за членство на Македония в Европейския съюз.