С "черния петък" в САЩ традиционно започва сезонът на предколедните разпродажби, съобщи ТАСС, цитирана от БТА.

Агенциите се позовават на данни на изследователската служба "Шопър трак" (Shopper Track). Макар че в тази сума не са включени данните от онлайн продажбите и въпреки че тя надхвърли с 1,6 милиарда долара прогнозите за специалистите, все пак е с около 10 процента под данните за миналата година.

Тогава жителите на САЩ са оставили в магазините в т.нар. черен петък 11,6 милиарда долара. Смята се, че понижението се дължи на това, че все повече американци пазаруват чрез интернет, където често може да се намерят по-изгодни предложения, отколкото в традиционните търговски обекти.

В тазгодишния "черен петък" продажбите на онлайн магазините са се увеличили с 14,3 на сто в сравнение с миналата година и са били около 2,7 милиарда долара.

Общо на интернет се падат 40 процента от всички покупки, направени от американците в изминалия първи ден на големите разпродажби.

Големите намаления преди празниците по традиция започват в САЩ в петък след Деня на благодарността, който се отбелязва в последния четвъртък на ноември.

Много от големите търговски вериги обаче решиха да не чакат петъка и свалиха цените още в четвъртък.

Обичаят да се правят разпродажби в петъка след Деня на благодарността се е появил в САЩ още през 19-и век.

Названието "черен петък" е измислено от жителите на Филаделфия, щата Пенсилвания, които били много недоволни от ужасните задръствания по пътищата в този ден.

По-късно изразът започнал да се употребява само за най-големите разпродажби и така вече се разпространил и в САЩ, и по света.