Това показват резултатите от националното външно оценяване след четвърти клас по четири предмета, сочат данните на просветното министерство.

Средният успех учениците от 4 клас по "Човекът и природата" е 15,35 точки при максимален брой 20, по "Човекът и обществото" е 14,63 точки, по математика - 13,74 точки, а по български език и литература (БЕЛ) - 14,1 точки, съобщи Евгения Костадинова - директор на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" в Министерството на образованието, младежта и науката, предаде БТА.

Във външното оценяване в страната, което се състоя през май, участваха 66 034 четвъртокласници от 1883 училища в страната.

На външното оценяване по БЕЛ учениците решаваха тестови въпроси и писаха диктовка, към която за първа година имаше и отворен отговор. При диктовката 79,28% от учениците са степенували успешно прилагателните имена, а 75,79% от четвъртокласниците правилно са започнали изреченията с главна буква. Според резултатите, 61,33% от учениците от четвърти клас не са допуснали грешки при членуването, а 71,86% - правилно са написали съгласните букви в диктовката.

По БЕЛ най-високите постижения на учениците са при "четенето с разбиране" и при факти, свързани с изучавани автори и творби. Най-ниските постижения по български език са при задачи с прилагането на правила, коментира Костадинова.

На външното оценяване по математика най-високите постижения на четвъртокласниците са при задачите с аритметични действия, а най-ниските - при геометричните задачи, изискващи наблюдателност и пространствено мислене.

Учениците най-добре са се справили по предмета "Човекът и природата" при задачите за възпроизвеждане на знания, а са се затруднили при въпросите за разбиране на процеси и явления.

Най-високите постижения по "Човекът и обществото" са постигнати по теми от гражданското образование, а най-ниските - по теми с историческо съдържание. Тези резултати показват, че са необходими повече часове за практически занимания в училище, коментира заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова.

Това е петата поредна година, през която четвъртокласниците се явяват на външно оценяване по четири предмета. Според обобщените данни, в сравнение с 2010 г., резултатите на учениците са подобрени в 26 от общо 28 региона в страната. През тази година средният процент на верните отговори е 72,3, което показва, че заложените в стандартите за началния етап знания и умения са овладени в достатъчна степен, което гарантира успешното обучение в прогимназиалния етап, заявиха от МОМН.

През тази година най-слабите резултати от външното оценяване в четвърти клас са получени в Добрич, Монтана, Разград и в Търговище, показват резултатите за страната.