Години наред едно и също се повтаря - ямите по пътищата са налице, хората недоволстват, управляващите обещават и вземат частични мерки, но кардинално разрешение проблемът не намира. 

Свлачища и разбит асфалт остави зимата на пътния възел „Симеоновград“ на магистрала „Марица“. В южната част на няколко места има свличания на почвата, които са достигнали до асфалтовата настилка. Земни маси и растителност са затворили няколко канавки по които се изтича водата. От пропадането на почвата е разрушена и предпазната ограда на магистралата. На една от тангентите на две места е разбита и асфалтовата настилка, съобщи "Булфото".

Най-ремонтираната магистрала

Припомняме, че магистрала "Марица" и нейните 117 километра всъщност е най-ремонтираният път в България. Тя свързва магистрала "Тракия" с турската граница при Капитан Андреево. Какви ли не дефекти бяха отстранявани по магистралата, още след построяването й се появиха коловози, появиха се дупки, разкъсаха се мрежите покрай платното и какво ли още не.

Едва в края на октомври 2015 г. беше завършен и открит последният участък от "Марица" между Оризово (от магистрала "Тракия") и Димитровград. Няколко месеца преди това през май 2015 г. беше прерязана лентата и на участъка Димитровград-Харманли. Тези общо 65 километра се строяха от пролетта на 2011 г., а финансирането им дойде по програма "Транспорт" на ЕС. Но за тези отсечки трябваше да се дадат десетки милиони левове от държавния бюджет за довършителни дейности.

Делото за АМ "Марица" срещу бившия шеф на АПИ Лазар Лазаров остава висящо. Той е обвинен в безстопанственост, от която са последвали значителни щети за АПИ в размер на 41 630 050 лв. Става дума за длъжностно престъпление във връзка с договора с "Пътища Пловдив" за строежа на автомагистрала "Марица".

Около 100 милиона лева годишно се дават за запълване на дупки по пътищата в страната.
Това каза тази седмица в предаването „Тази сутрин” по bTV регионалният министър Николай Нанков. По думите му 40-50 милиона лева на годишна база са нужни за републиканските пътища и още толкова за общинските.

Преоткрихме света наново

Нанков отбеляза, че този неефективен и неустойчив метод трябва да бъде прекратен и се търси дългосрочно решение.

„30 години политиката е била дупките по пътищата да се пълнят със студена смес след края на зимния сезон и в есенно-зимни условия отново да „цъфнат”, отбеляза министърът. 8000 км от 20 000 км републикански пътища са в лошо или много лошо състояние. Същото важи и за над 12 000 км от 20 000 км общинска пътна мрежа, стана ясно от думите на министъра. Нанков допълни, че в момента на годишна база около 400 км се рехабилитират напълно.

Обещаха ни и преди години, че с винетките пътищата ще бъдат оправени
и ще забравим за лунния пейзаж. Сега ни обещават, че с Тол системата и нов фонд, свързан с пътната безопасност, който ЕК създава, това ще се случи.

Обозримото бъдеще е хубаво нещо, но състоянието на настилките няма начин решително да се подобри в близко бъдеще. Това стана ясно от думите и на експерти.

Стигна се до там, че министър-председателят Бойко Борисов на извънредно правителствено заседание поиска спешни мерки за затварянето на ямите по основни транспортни артерии в цялата страна, ако ще да има и чиновник до всяка дупка.

България притежава 44 хил. км пътища. Една огромна част от тези пътища са на възраст 40-50 години. Експлоатационният период на един път, особено на автомагистрала, е 7-8 години. Има магистрали, които не са ремонтирани около 30 години. Освен това причина за неудачите ни освен липса на пари били и големите температурни амплитуди, които допълнително претоварвали остарелия асфалт.

Въртим се в омагьосан кръг. Хората и фирмите, които си плащат винетките, трошат превозните си средства. Някои само благославят, други се решават да протестират. Но така или иначе проблемът остава и се решава на парче, макар и причините да са ясни - безстопанственост, липса на средства и качествен надзор при пътното строителство, недостатъчно добри технологии. Е, за това пък отново остава надеждата, че до 6-7 години пътищата ни ще са по-добри.