Министърът информира, че сега тарифирането е в процес на изготвяне, като се очаква да бъде привлечена международна финансова институция в подкрепа на работата на междуведомствена група по темата. Работи се и по определянето на обхвата на пътищата в системата. Двете дейности са извън договора с избрания изпълнител на тол системата, каза министърът. 

Той посочи, че българските превозвачи ще калкулират повишаването на цените по новата система в себестойността на своята услуга и допълни, че за автобусните превози се очаква да има известни преференции при тарифирирането. 

Министърът призова за дебат по темата в НС, за да има по-голяма конкретика. Той напомни, че с въвеждането на тол системата ще има допълнителни средства за ремонт на пътища и за строителство на нови и изтъкна, че сега в страната от преминаващи транзитно тежкотоварни коли остава 50 млн. лева на годишна база, докато в Сърбия - 300 млн. евро за почти същите километри.


 „Става ясно от отговор на министър Нанков, че с тол-системата сме доникъде. Услугата ще бъде начислявана върху транспортната услуга и това означава- да очакваме повишение на цените и на автобусните превози“, заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Жельо Бойчев по време на парламентарен контрол.

„Ние сме готови да участваме в този дебат, защото държим да бъде защитен българският национален интерес“, категоричен е той.

Бойчев обясни, че на въпроса - кой още определи тарифата, министърът отговаря, че тепърва ще се вземе решение за подготовка за тарифирането и ще се наемат допълнителни консултанти.

„А какво правиха до сега? Кой ще определи тарифите – МС, Агенция „Пътна инфраструктура“, НС? Под път и над път министър-председателят и министърът, поне година и половина, където и да се снимат - до някакви пътища и обекти, обясняват за тол-системата“, коментира Бойчев.

Той подчерта, че народните представители от „БСП за България“ няколко пъти са се опитали в комисия да предизвикат този дебат, защото навсякъде се говори за политиката по тол-системата, само не и в Народното събрание.

Георги Свиленски: 200 000 администрация няма да стигне, за да реши проблема с дупките – те са доста повече

„200 000 души администрация няма да стигне, за да реши проблема с дупките – те са доста повече. Не това е начинът“, категоричен е зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“  Георги Свиленски.

Той подчерта, че всяка пролет, когато отмине зимата и снегът се стопи, българските граждани, а и депутатите, виждат резултатите от работата на съответното правителство относно поддържането и ремонта на пътната инфраструктура.

„Дупките по улиците са факт. Това е най-прекият индикатор за работата на управляващите по ремонта и поддържането на пътни участъци“, каза още той.

Според него решението на проблема е може би в политиката, която е възприело правителството на „Борисов-2“ - въвеждането на т.нар. тол-система.

„Това го стартираха през 2015 г. и след дълги усилия, години обжалвания, спиране и пускане на процедурата, вече имаме избран изпълнител. Става ясно, че обхватът на системата ще бъде около 83%-85% от пътищата на България. След това обхватът беше намален до 50%. Българските граждани и досега не са наясно каква част и кои пътища ще бъдат обложени с такса“, посочи народният представител.

Той уточни, че това има значение, както за събирането, така и за хората, които ще плащат.

„Управляващите твърдят, че за лоши пътища няма да се прилага тол-система. Как точно ще се преценява кои пътища са лоши? Носят ли отговорност фирмите, които са извършвали ремонт по тези пътища, които трябва да бъдат обложени с тол-система, но поради некачествените ремонти няма да бъдат обложени?“, попита народният представител.

Според него това е най-справедливата система за заплащане преминаването по българските пътища, но трябва да стане ясно- каква е политиката на правителството по тази тема.

Иван Иванов: Кой и как ще определя тарифите?

„От данни на управляващите в медиите чуваме различни цифри. Едни заявяват, че ще получаваме приходи около 1.5 млрд. лв, други – 750 млн. лв. Кое е вярно?“, попита народният представител Иван Иванов. Той обясни, че това е изключително важно, защото влиза в бюджета.

„Кой и как ще определя тарифите? Кой ще определя обхвата на пътищата? Как ще се отрази на българските превозвачи – товарни и пътнически? Да не се окажат те губещата страна?“, попита Иван Иванов.

Министър Нанков заяви от своя страна, че по експертни оценки само за борба със свлачищата и срутищата по АМ"Люлин" за тази година са нужни над 6,3 млн лева с ДДС. Той изтъкна, че проектът за магистрала е бил "опорочен без мерки за укрепване на свлачищата". Сега "берем горчивите плодове от едно престъпно безхаберие при възлагането на подобни опорочени проекти. Ние в момента плащаме за проекти, които други правителства през 2007 г. са ги възлагали по този безумен начин", заяви министърът.

Той информира, че през 2017 г. за текущ ремонт и поддържане на магистрала са похарчени 2,4 млн. лева с ДДС, от които 1,4 млн.лева - за ремонти, а над 996 000 лева с ДДС - за зимно поддържане. За тази година ще се възлагат ремонти по магистралата според възможностите на бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" и по линия на целево финансиране от държавния бюджет, каза министър Нанков.

Той напомни, че се предприемат конкретни действия за по-рестриктивни политики от държавата по отношение на гаранциите за добро изпълнение на инфраструктурните обекти и за продължителността на гаранционните на сроковете.