На конференцията "Проблеми и решения за подобряване качеството на атмосферния въздух" министърът на труда и социалната политика Бисер Петков обяви, че имат готовност да се подкрепи въвеждането на стандарти за екологични изисквания на твърдите горива.

Петков отбеляза, че около 205 хиляди души са подпомаганите с помощи за отопление в страната. От тях 80 процента използват твърдо гориво.  конференцията.

В конференцията се включиха и други министри.

Битовите горива

Министърът на околната среда Нено Димов посочи, че стандартът за твърдите горива за битово отопление трябва да е готов до идната пролет, за да влезе в сила преди следващия отоплителен сезон.

В ”Бояна” дишат по-мръсен въздух заради печките >>


Димов очерта два основни проблема за високото ниво на фини прахови частици във въздуха - битовото отопление и транспорта. За битовото отопление той каза, че трябва:
  • да има ясни изисквания за съдържанието на пепел и сяра за продаваните горива;
  • да е по-ниска влажността на дървесината, която се ползва за отопление;
  • въглищата и брикетите да се продават пакетирани.
Според министъра трябва да има ясен режим за санкции, както и да се стимулира и подкрепя подмяната на уредите за отопление.

Енергийният министър Теменужка Петкова каза, че Министерството на енергетиката работи по проект за подпомагане на битовите потребители за подмяна на отоплението си с екологично чисто. Финансирането по програмата е 10,5 млн. евро.

Транспортът


Трябва да се води борба с изпускането на вредни емисии, като една от мерките е КАТ да може да отказва първа регистрация на коли с липсващ катализатор, изтъкна Димов.

Друга мярка е КАТ да може да контролира по пътищата за наличието на катализатор в автомобилите.

Министърът на транспорта Ивайло Московски посочи, че трябва да се прилагат механизми, които да стимулират използването на обществен транспорт, както и закупуването на превозни средства без вредни емисии.

Според Московски санкциите за ползването на автомобил без катализатор трябва да са такива, че да откажат гражданина да кара неизправен автомобил.

Ще се затегне контролът при проверките на техническите прегледи. Работи се по въвеждането на софтуер за контрол, обработка и съхранение на данните, с което ще се надгради съществуващата информационна система в пунктовете за технически прегледи. Информацията от прегледите ще се предава в реално време чрез криптирана връзка към Централизирана информационна система, обясни Московски, цитиран в съобщение на МТИТС.

Министърът на икономиката Емил Караниколов посочи, че с транспортното министерство водят разговори с производители на електромобили, като целта е да ги привлекат да създадат свои заводи в страната. Обмисля се и да се дават субсидии за закупуването на такива автомобили.

Енергетиката


Министърът на енергетиката Теменужка Петкова каза, че националната цел до 2020 г. е била 16 процента от крайното брутно потребление на електрическа енергия да е получена от възобновяеми енергийни източници. Според министъра още в края на 2013 г. тази цел е постигната. По думите й 41% от енергията в страната се дава от въглищните централи. Според нея се работи интензивно по решаването на този въпрос.

За последните 12 години най-голямата ТЕЦ, която ползва въглищни горива - Марица Изток-2, е инвестирала 1,1 млрд. лв. за сероочистващи устройства, над 15 млн. лв за прахоулавящи инсталации.

В София

Кметът на столицата Йорданка Фандъкова отбеляза, че до края на месеца ще получат седем газанализатори, които ще предоставят на КАТ в София, така че да се ползват при началната регистрация на автомобили и при последващия контрол. По думите й за няколко години средната възраст на средствата от градския транспорт е спаднала от 30 години на 9.

Фандъкова каза, че има процедура за закупуване на нови 120 автобуса, предстои обявяването на процедури за закупуването на 50 електробуса.