Това коментира пред Дир.бг известният адвокат правозащитник Михаил Екимджиев.

- Г-н Екимджиев, след катастрофата край Микре, при която загинаха 9 души, а 20-на бяха ранени, главният секретар на МВР Младен Маринов разпореди шофьорите, извършили тежко нарушение, да се извеждат от автомобилния поток и да се наказват в най-близкото районно управление. Всичко наред ли е от правна гледна точка в едно такова действие, това не е ли някакъв вид задържане?

- Не, не е наред. Това е форма на задържане, на ограничаване на правото на лична свобода, което не е предвидено в Закона за движение по пътищата и в правилника за прилагането му. Правото на неприкосновеност, както е дефинирано и в Конституцията, и в Конвенцията за защита правата на човека е фундаментално право в една демократична държава, затова принципът е, че всяко ограничаване трябва да бъде изрично предвидено в закон.

Има такива норми в НПК и в Закона за МВР, но там няма предвидена хипотеза на такъв тип задържане и отвеждане в полицейско управление. Подобна разпоредба няма и в Закона за административните нарушения и наказания. Без да се предвиди специален текст в Закона за движение по пътищата, това би било неправомерно и произволно. Аз лично не съм против да се прави, но нека първо променят закона...

- Защото иначе нарушителите ще могат да обжалват...

- Не само, това просто означава, че полицията си присвоява права, които няма. В Закона за МВР е предвидено, ако нарушиш обществения ред или си без документи за самоличност, да те заведат за справка, но това сега е друга хипотеза - за нарушение на Закона за движение по пътищата... Променете закона, така че това да става легално, а не самодейно, както си знаете и можете от времето на тоталитарната държава. Това би било полицейщина.

- Вече се чуха коментари, че ако например някой превишава скоростта на магистрала, ще се наложи да го водят чак в най-близкото населено място, което може да е на километри и с цялата процедура би отнело часове...

- Има джигити, които застрашават и отнемат човешки живот, за тяхното време не ми пука, но за да се знае, че вас или мен няма да ви спрат просто, защото не сте им симпатични и да ви погубят деня, да пропуснете полети за чужбина и важни среща, трябва да се знае кой точно и кога точно може да го направи. Разбира се, това трябва да съответства на принципите на необходимост и пропорционалност - за наистина най-тежки, фрапиращи нарушения. Тоест - трябва да има смисъл, ясна законова цел, а не просто да те потормозят малко, като те разкарат до РПУ-то.

Аз не бих имал против, ако някой кара в насрещното, или прави безумия в аварийната лента, дори да се предвиди арест до 24 часа, но всичко да е в закона - кой ще може да установява това нарушение, кой ще може да преценява задържането дали да е един час или едно денонощие, какви ще са последиците, мога ли да обжалвам, не мога ли...

- Не трябва ли да бъдат посочени и конкретните нарушения, за които да се прилага тази санкция?

- Да, категорично трябва да бъдат изброени ясно тежките нарушения - а не примерно да напишат "шофиране в насрещното платно и други тежки нарушения", няма други тежки, всичко трябва да е посочено едно по едно, за да нямат полицаите свобода на преценката и да злоупотребяват, както се прави тук.