Такава забрана бе гласувана в страната с мюсюлманско мнозинство, която обаче произвежда бира и арак (местен еквивалент на мастиката).

Надигнаха се гласове, че този вот на депутатите е противоконституционен и че приоритетите на доминиращите в парламента религиозни партии не са най-наложителните в този момент. Сега вниманието на страната е погълнато от операцията за освобождаване на втория по големина град - Мосул, който е в ръцете на "Ислямска държава".

Забраната за внос, производство и продажба на алкохол бе тайно добавена в събота вечерта в проектозакон за общините и хвана противниците на тази мярка неподготвени.

Макар че ресторантите и хотелите в Ирак рядко предлагат алкохол, консумацията му е сравнително разпространена, особено в Багдад, където има и специализирани магазини.

В центъра на столицата тези магазини сега са затворени заради свещения мюсюлмански месец мухарам, но собствениците им все пак са бесни.

"Това ни е единственият поминък, семействата ни ще загубят доходите си", обяснява Майтхам, който държи магазинче за местна и чуждестранна бира, вино и твърд алкохол в квартал Карада.

"Не знаем дали ще ни позволят да отворим наново. От какво ще се препитават тези семейства?", пита се той, облегнал се на затворената врата на магазина си.

Гласуването в парламента се прие отрицателно и от някои иракски политици, които заявяват, че законът нарушава конституционна разпоредба, гарантираща свободата на религиозните малцинства.

Поддръжниците на забраната твърдят, че тя е оправдана от иракската конституция, която според тях забранява всяка мярка, която противоречи на принципите на исляма.

Хайдар ал Мулла, политик от съюза "Ал Арабия", смята обаче, че забраната на алкохола е победа за идеологията на "Ислямска държава".

"В момент, когато всички усилия на иракския народ са съсредоточени върху борбата с терористите от ИД, една котерия политици ислямисти в парламента им поднася победа. Те пренебрегват всички други вероизповедания, нарушават свободата на другите общности и обръщат гръб на конституцията", казва той.

Депутатът християнин Йонадам Канна заяви, че е разгневен от гласуването в парламента и публично го осъди по иракската телевизия. Той обеща да обжалва закона пред Федералния съд.

В социалните мрежи някои иракчани също не пестят критики към народните си представители, които са се захванали със сухия режим в един парламент, обвиняван във всеобща корупция.

"Значи да пиеш не е ислямско, ама да крадеш може?", иронизира във Фейсбук потребителят Хамуди Мохамед. Друг потребител, Хусеин ал Амери, напомни на депутата, който се похвали, че е автор на закона, че е щяло да бъде по-добре да се посвети на изкореняването на безработицата, тероризма и корупцията.

В багдадския квартал Батауин, един от най-старите на столицата, но описван днес като огнище на престъпност и проституция, Саад Амир признава, че не разбира какъв е смисълът.

"По-добре човек да пие, отколкото да се дрогира. Някои хора като че ли са решени да опропастят тази страна. Парламентът трябва да преразгледа решението си", казва този амбулантен търговец на хранителни продукти.

Депутатът Канна също смята, че има риск забраняването на алкохола да повиши консумацията на наркотици, създаваща проблеми например в южния град Басра, където алкохол се намира по-трудно, отколкото в Багдад.

Възмутена е и депутатката Майсун ад Дамалуджи:

"Този закон не само бе приет без надлежно преброяване на гласовете, чрез потайно вкаран член в текст на друга тема, ами и единствените, които ще спечелят от него, ще са тези, които държат черния пазар!".

- - -
* Оригинално заглавие: „Изненадващата забрана на алкохола в Ирак се посреща зле“. Превод: БТА