През юни компанията постигна извънсъдебно споразумение да плати над 15 милиарда долара, но на хоризонта се задават още дела и евентуални по-големи плащания.

Спорът на германския автомобилопроизводител с два външни доставчика гръмко влезе във водещите заглавия този месец. Това обаче бе само незначително отвличане на вниманието от по-нататъшните проблеми, пред които е изправен, заради емисионния скандал.

„Фолксваген” вече договори най-голямата в автомобилната индустрия сума, която ще получат собствениците на дизелови коли, търговците и властите в САЩ, но тя няма да бъде достатъчна, за да приглуши скандала. Възможно е допълнителните разходи да възлязат на милиарди долари.

Като нещо, превърнало се почти в месечен ритуал, съдия Чарлс Брейър насрочи за 25 август в Сан Франциско поредно заседание по делото, включващо стотици граждански искове срещу „Фолксваген”. (Компанията съобщи в четвъртък пред съда, че е постигнала принципно споразумение за компенсиране на своите 650 представителства в САЩ, но не посочи подробности. Според източници става дума за най-малко 1,2 милиарда долара - бел. прев.).

Десетки хиляди дизелови автомобили са били с незаконен софтуер, манипулирал проверката на газовите емисии, слезователно увреждащ околния въздух. „Фолксваген” успя да постигне споразумение за милиарди долари с ищците, притежаващи повечето от засегнатите коли.

3-литровият двигател се оказва "коварен"

Около 85 000 други превозни средства обаче си остават спорни. Тези автомобили, предимно с 3-литров двигател, разработен от „Ауди”, бяха поставени под въпрос едва по-късно.

Компанията не успя да представи на властите приемливо решение за модификация на по-големите возила като "Туарег", "Порше Кайен" или "Ауди А8". Миналия месец щатът Калифорния отхвърли план за тяхното изтегляне.

Адвокатът на „Фолксваген” Робърт Джуфра твърдеше с увереност, че нещата са на път да бъдат решени скоро. Съдия Брейър даде да се разбере, че търпението му се изчерпва.

Какъв бизнес риск крие 3-литровият двигател? Експертът от автомобилната индустрия Фердинанд Дуденхофер предупреди, че репутацията на германската компания ще пострада. "Американците ще бъдат отблъснати", добави той.

Евентуално извънсъдебно споразумение може да се окаже по-леко, тъй като броят на колите е значително под 480-те хиляди коли с по-малките 2-литрови двигатели. „Фолксваген” изплаща около 15,3 милиарда долара, за да приключи тези случаи.

Към обезщетенията и разходите за ремонт или изтегляне се добавят близо 5 милиона долара, които компанията трябва да плати на американски фондове за защита на околната среда. Дори тя да се измъкне леко, това няма да е евтино.

Щат по щат

Пред какви други заплахи е изправен „Фолксваген” в САЩ? Има още няколко законови "минни полета". Веднага след като бе постигнато принципното споразумение за милиарди долари, няколко американски щата последваха примера. Мериленд, Масачузетс, Ню Йорк и Пенсилвания твърдят, че компанията е нарушила техните закони за околната среда.

Щатът Вашингтон вече наложи глоба от 176 милиона долара. „Фолксваген” се стреми да уреди и тези случаи; преговорите трябва да започнат най-късно на 1 ноември. И други американски щати биха могли да предявят претенции, които още повече биха оскъпили нещата за автомобилната компания.

Освен това министерството на правосъдието на САЩ все още разследва възможно престъпление, което означава, че може да има наказателни последици за производителя.

Освен това извънсъдебното споразумение за 15 милиарда долара не е окончателно. Клиентите имат срок до 16 септември да решат дали да го приемат.

Брейър е насрочил заседание и за 18 октомври, когато още веднъж иска да бъде информиран подробно за цялото развитие и чак след това да реши окончателно дали да одобри или не споразумението.

- - -
Със съкращения. Превод: БТА