Най-големият губещ от Брекзита може да е Полша

Публикувано: 10:33 | 5 април 2017
Автор: Войчех Москва*, агенция Блумбърг
Сн.: БТА
Британски пъб във Варшава напомня на външните наблюдатели, че близо милион поляци работят на Острова, засега
Брекзитът идва в неподходящо време за страната, която получава най-много помощи от ЕС и изнася най-много работници. stat
Летище Олщин-Мазури в Североизточна Полша процъфтява: местата на двата полета седмично от него, все до Великобритания, са резервирани за цялото лято и почти напълно за зимата. Това е пътуване към неизвестното.

Сега, когато часовникът вече отброява двете години след началото на преговорите за Брекзита, Полша изглежда по-уязвима от един болезнен развод между Великобритания и Европейския съюз от която и да било друга страна.

Полша е най-големият нетен получател на помощ от ЕС и най-големият износител на работна ръка на континента. И тези две неща са срещат именно на терминалите на провинциалните летища като на тази бивша военна база на 160 километра северно от столицата Варшава.

Обновено със 121 милиона злоти (31 милиона долара) европейски пари, летището най-вече обслужва част от близо един милион поляци, живеещи и работещи във Великобритания. В кралството те са една трета от всички граждани на други страни от ЕС.

Сега под въпрос е не само техният статут, но и парите от ЕС, които ще намалеят, тъй като съюзът ще загуби втория си най-голям нетен вносител след Германия.

В лош момент

"Очевидно е, че Брекзитът е критично важен за нас", заяви в интервю полският заместник-министър на външните работи Конрад Шимански, който поясни:

"Ако не бъде направен както трябва, той ще навреди на вътрешния пазар. И вероятно ще бъде трудно да се координираме по въпросите за жителството... "

Началото на Брекзита едва ли би могло да дойде в по-неподходящ момент за Полша. Нейното националистическо правителство е все по-изолирано в Брюксел, след като се опита да отстрани председателя на Европейския съвет, бившия полски премиер Доналд Туск. В същото време страната разчита на европейски инвестиции, за да предотврати забавяне на икономиката си.

Над 250 милиарда евро бяха или ще бъдат похарчени, откакто Полша се присъедини към съюза заедно с други бивши комунистически държави през 2004 година.

Ръководството на управляващата в Полша партия "Право и справедливост" казва, че иска да отслаби, а не да засили европейските институции след Брекзита. Премиерът Беата Шидло обвини ЕС, че представлява заплаха за суверенитета на Полша, когато европейски представители я обвиниха миналата година, че не е изпълнила решенията на най-висшия съд в страната.

Има реален риск полската икономика да отслаби темпа, ако останалата част от Европа реши да ускори интеграцията си след Брекзита. Така смята Мирослав Гроницки, който е бил финансов министър на Полша в годината след присъединяването й към ЕС.

"Най-големият успех на Полша не е колко европейски фондове е усвоила, а колко се е отворила и спечелила нейната икономика от общия пазар - каза Гроницки. - Ако някои членове на ЕС започнат да задълбочават своите отношения без Полша, ние със сигурност ще загубим."

Забавен растеж

Последният бюджет на съюза покрива периода до 2020 година. Предвижда се преговорите за Брекзита да приключат - със или без споразумение - през март 2019 г. и Полша ще ги следи внимателно.

Помощта направи Полша по-богата, удвоявайки брутния вътрешен продукт (БВП) на човек от населението за срок от едно десетилетие. Икономическият растеж се извиси до 3,9 % през 2015 г. преди да се забави до 2,8% м. г. поради намаляването на съфинансираните от ЕС инвестиции, след като се смени правителството в страната, а в ЕС започна новият бюджетен цикъл.

Парите бяха използвани за какво ли не - от пътища до водопречиствателни станции и от общински басейни до летища. Това е част от политиката на съюза за подобряване на стандарта на живот в неговите най-бедни региони.

Средната заплата в Полша обаче остава на равнище от около една трета от заплатата във Великобритания и няма особени признаци, че някога пророкуваното голямо завръщане на полски работници ще стане факт.

Великобритания казва, че иска бързо споразумение за статута на гражданите на ЕС, живеещи на нейна територия, и съответно за британците, пребиваващи в останалите държави от съюза. Преговорите обаче не се очертават леки.

* * *
Летище Олщин-Мазури, което свързва район от Полша с Лутън и Станстед близо до Лондон, има своя собствена стратегия. То планира да предлага от идния месец седмични полети до Норвегия, макар оптимистично настроеният директор по оперативните въпроси Томаш Каджиолка да твърди, че това няма връзка с Брекзита.

"Миналата година имахме 50 000 пътници, а тази ще надхвърлим 100 000 - каза той. - И планът е да продължим да се развиваме бързо."

- - -
* В съавторство с Дорота Бартизел и Марек Стржелецки. Публикува се с известни съкращения. Превод: БТА
3 0


ГласувайКРЪСТОСАН ОГЪН

Има ли краен срок за старт на «Брекзит»-а


Жан-Клод Юнкер, председател на Европейската комисия
Франсоа Оланд, президент на Френската република
32%
гласували: 204
68%

Цялата хронологияХРОНОЛОГИЯ

29 март 2017

Великобритания връчи писмото, с което задейства чл. 50 от договора за ЕС.


Това ли е краят на Меркел?

Преговорите за съставяне на правителство в Германия се провалиха. Какво предстои? Нови избори? Нов канцлер? Или Меркел ІV, но с правителство на малцинството?